Zó wordt ‘t niks met de jongerenzender

De zoveelste kijkcijferflop van NPO 3: 'Hotel Di-rect'.
De zoveelste kijkcijferflop van NPO 3: ‘Hotel Di-rect’.

NPO 3 heeft een serieus kijkcijferprobleem en ik begin onderhand te begrijpen hoe dat komt. Neem afgelopen vrijdag. Wat zie je? Een man die staat te kloppen op een hotelkamerdeur. “We gaan aquajoggen, speciaal voor jou”, roept hij. Wie is die man? En wie bevindt zich aan de andere kant van de deur? We kijken nog maar één minuut en hebben nu al twee vragen. Dat zullen er spoedig meer worden. Bijvoorbeeld: wat doen die jongens van Di-rect daar in het zwembad? Wat is dit? Waar gaat dit naar toe?

De tv-gids moet uitkomst bieden: “De rockband Di-rect neemt een Schevenings hotel over en ontvangt gasten die een rol hebben gespeeld in hun succes.” Zou toch wel handig zijn om dat in een voice over even te melden, niet? En dat niet alleen voor de oudere (beroeps)kijker. Ook de jonge doelgroep van NPO 3 zal misschien niet meteen snappen wat deze nieuwe AvroTros-reality behelst.

Dat ‘hotel overnemen’ is overigens flauwekul. Ze voetballen, feesten en musiceren, maar wc’s schrobben, ho maar. Zanger Marcel verzucht: “Elke dag komen er nieuwe gasten. Dat trekken wij niet.” Jaja. Dat hele hotelconcept is er overduidelijk met de haren bijgesleept. Met maar één doel: de 15-jarige Haagse rockband en hun bevriende collega’s promoten. Hoe flinterdun en commercieel wil je het hebben? En dat bij de publieke omroep! En dan nog zo slordig uitgewerkt ook.

Nee, dan ‘Koken met Van Boven’ op NPO 2. Hier hebben we tenminste te maken met een echte kokkin: Yvette van Boven. Haar VPRO-debuut is naturel en vlot. Ontspannen kokkerelt ze in haar Amsterdamse keukentje, met haar hond Marie als trouwe toeschouwer. Van Boven is van het verantwoorde eten, maar vrees niet, dat legt ze er niet al te dik bovenop (‘bliktomaten zijn hartstikke lekker’). Het afgekloven woord duurzaam heb ik haar gelukkig nog helemáál niet horen gebruiken. Gelijk heeft ze, het zou haar geitenkaassoufflé (met zelfgeplukt zevenblad) maar doen inzakken. Vrijdag had ze een aardige tip: eiwit is pas dán stijf genoeg geklopt als je de pan omgekeerd boven je hoofd durft houden. Van Boven durfde het. 180.000 kijkers waren haar getuigen.

Dat zijn er niet zo heel veel , maar in elk geval meer dan ‘Hotel Di-rect’(170.000). Op NPO 3 wil sinds het vertrek van ‘DWDD’ begin vorig jaar niks meer lukken. ‘DWDD’s opvolger, de dramareeks ‘StartUp’ (BNN), was een catastrofe. Ook het recente ‘4Jim’ (KRO-NCRV) trok weinig kijkers. Dat kan allerlei oorzaken hebben, maar zeker is wel dat NPO 3 er op jeugd-dramagebied een potje van maakt: spanningsloze, zouteloze producties met matige acteurs. Met het vertrek van de Champions League naar SBS 6 is ook de sportkijker van NPO 3 vervreemd geraakt.

Maar goed, een EO-docuserie als ‘Van luizenleven naar luiers’ slaat evenmin aan (189.000). Terwijl zo’n reeks over pril ouderschap toch genoeg jongeren zou moeten boeien. Het heeft er alle schijn van dat NPO 3 als publieke jongerenzender is mislukt. De situatie is zo ernstig dat NOS-baas Jan de Jong woensdag twitterde: “Houston, we have a problem.” NPO 3 duikelde naar plek negen in de kijkcijfer top tien. SBS 6 met de Champions League steeg naar twee. Nog één flop en Den Haag roept weer: dat derde net kan wel weg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *