Zelfs het weer werkt mee aan ‘Fifty shades of grey’

Het zinderde de hele avond van de erotiek. Het begon al in het Journaal. “Critici haalden hun neus ervoor op”, zei nieuwslezer Rik van de Westelaken, “maar miljoenen lezeressen smulden van het boek. En met de film lijkt hetzelfde te gebeuren.”Voor de dames-première van ‘Vijftig tinten grijs’ waren honderdduizend kaartjes verkocht, wist de presentator. “Een record.”

Verslaggeefster Tanja Braun nam poolshoogte in de bioscoop. “Alles werd heel goed benoemd”, vond een premièregaste. Verwarrend. Wát werd goed benoemd? Gelukkig bleek een andere bezoekster meer to the point: “Het was allemaal heel geil”, was haar recensie. “Dus, daar kom je voor?”, vroeg Braun voor de zekerheid. “Ja, daar kom ik voor.”

In een dappere poging de sm-film nog wat extra diepte te geven, oreerde Karel de Vries (Universal Pictures) over een ‘cultureel fenomeen.’ “Ja, dat steekt eens in de zoveel tijd de kop op”, doceerde hij met wijsgerige blik, “Harry Potter-achtige taferelen.”Die laatste vergelijking kon Van de Westelaken niet geheel thuisbrengen, gaf hij eerlijk toe. “Enne, voor een bruggetje naar het weer, zal ik maar niet beginnen over jouw grijze pak, hè?”, sprak hij olijk tot Peter Kuipers Munneke. “Het wordt morgen een grijze dag”, voorspelde de weerman onaangedaan. Hoe zelfs het klimaat meewerkt aan de promotie van een ‘cultureel fenomeen’!

Ook ‘Door het oog van de naald’(RTL 4) leek beïnvloed. ‘Amazing grey’heette een van de maxi-jurk-creaties. En een andere ‘greymotion’. Best leuk, deze wedstrijd ‘tussen tien creatieve naaiduo’s’ (sorry, zo staat het in de gids). Het is een beetje ‘Heel Holland bakt’(Max), maar dan zonder taart. En helaas ook zonder het droogkomische commentaar van Martine Bijl. Maar verder uiterst gezellig en huiselijk. En met een logica waar geen speld tussen te krijgen valt. Zo redeneerde deelneemster Anja over haar maxi-jurk: “Ik heb erover nagedacht er een stuk aan te zetten, maar dan is het wel weer meteen van: ik zet er een stuk aan.”

Of deze. Jurylid Nelleke Rimmelzwaan: “In een puntje werken is altijd lastig, want je moet het puntje wel het puntje laten.”Niettemin vond ze de ‘puntjes-creatie’van Louise en Marianne fantastisch. De twee Bloemendaalse vrouwen gingen dankzij hun tuniek-ontwerp met de hoofdprijs naar huis. Het onverbloemde taalgebruik is, voor wie niet in de modewereld thuis is, een openbaring. “Deze jurk is meer iets voor een travestiet”, oordeelde jurylid Maik de Boer bij een roze exemplaar. Soms barsten kandidaten  in huilen uit. En ook dat zal wel deel van het ‘kijkplezier’zijn.

Het kijkplezier van ‘jinek’valt vaak tegen. De onderwerpen zijn te dun, te onbenullig. Dat gold natuurlijk niet voor afgelopen woensdag met ‘Fifty shades of grey’als dagsluiting (goed voor bijna eenderde van de hele talkshow). “We hebben de film allemaal gezien”, zei de KRO/NCRV-presentatrice, “maar ik zal het toch even inkaderen. Een zinvolle film?”’Überman’Maxim Hartman, aan wie de vraag werd gesteld, hield de spanning er lekker in. “Ik wil eerst even zeggen dat ik je zo waardeer omdat je een dominante vrouw bent”, begon hij. “Dat zie je goed, Maxim”, vleide Jinek. En toen moest het echte gesprek nog beginnen. Kunt u nagaan hoe dát is verlopen…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *