Weinig grappen maar veel plezier

Riek (Jenny Arean) en scheepsjongen Barend (Guy Clemens) in de stuurhut.
Riek (Jenny Arean) en scheepsjongen Barend (Guy Clemens) in de stuurhut.

Het zit in zee en je kan het frituren. Een raadsel van Daphne Deckers. Gordon antwoordde: “Kaasoufflé.”En dat was niet eens grappig bedoeld. ‘Alles mag op vrijdag’heet de RTL 4-show met z’n BN’ers (Gordon, Joling en Jandino Asporaat) en z’n snelle spelletjes. Alleen als je héél erg aan je weekend toe bent,  moet je er naar kijken. Finaal onderuit op de bank met het verstand op nul.

En als je je weer wat fitter voelt, schakel je in op ‘Schaep ahoy’(KRO).  Ik dacht dat ik er zo zoetjesaan wel klaar mee was, maar sinds de tweede aflevering van de nieuwe reeks afgelopen weekend zit ik er weer helemaal in. Frank Houtappels, een van onze beste scenarioschrijvers, blijft boeien. Niet door daverende grappen, maar door teksten en situaties die grappig wórden dankzij de karakters.  Voorbeeld:  dat een van de spelers commissie weet af te troggelen van een colporteur aan boord, zoals zaterdag, is op zich niet zo geestig. Maar als Riek (Jenny Arean) het doet – altijd in voor een sneaky deal – wórdt het dat wel. Leer ons Riek kennen! Houtappels’vakmanschap is dat hij heel dicht op de huid van z’n karakters schrijft. Je hóórt hem bijna denken: écht iets voor Riek. ’t Schaep’is meer character-driven dan joke-driven.

Ofwel een intelligente muzikale comedy, een genre dat op zich al zeldzaam is in ons land. We beleven nu de vijfde serie. Na de kroeg, de camping, de costa’s, en weer de kroeg zijn we nu op het water. We zien weliswaar geen druppel, maar dat geeft niets. Op en neer bewegende camera’s, patrijspoortjes, ligstoelen aan dek en een cast die zich stevig vasthoudt aan de reling, geven je toch een beetje het idee dat je naar een riviercruise zit te kijken in plaats van naar een bordkartonnen studio-decor.

Een hele prestatie dat ’t Schaep’ondanks die steeds wisselende locaties nog steeds zo populair is (zaterdag 1,3 miljoen kijkers).  Niet elke serie overleeft een dergelijke verhuisdrang. Toen ‘Wordt u al geholpen?’wegtrok  uit z’n warenhuis naar een plattelands-pension bleef er weinig van de oude glans over. Het verschil met ’t Schaep’ is dat de Britse comedy zich dertien jaar lang op één plek afspeelde en daarna plots verhuisde, terwijl  ’t Schaep’élk seizoen in een andere omgeving zit. En de kijkers verkassen trouw mee. Bovendien blijft de cast nagenoeg hetzelfde. Allemaal  net wel  of net niet over the top.

Een verschil met eerdere ‘Schaepen’is wel dat je het tijdsbeeld niet meer duidelijk herkent. We hebben de jaren zeventig (langzame acceptatie van homo’s) en tachtig (krakers, schoudervullingen) gehad , maar ‘Schaep ahoy’kan zich in elke periode afspelen. Want laten we eerlijk wezen, een plat pratende colporteur op een rivierschip (mooie gastrol van Peter Blok: “Griep je kans voor innerlijke balans”) is van alle tijden.

Een ander verschil is dat de versjes niet meer speciaal voor ’t Schaep’zijn geschreven. Het zijn bestaande teksten, en dat is jammer. Soms lijken de liedjes niet erg bij de spelscènes te passen. ‘Terug naar de kust’bijvoorbeeld werd er vorige keer nogal met de haren bijgesleept. En nu ik toch aan het jammeren ben: ik mis Opoe Withof (Carry Tefsen) met haar waarzeggerij. Wat spijtig toch dat ze háár hebben laten hemelen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *