Wat een herstart van Jeroen Pauw!

Het zag er dreigend uit met én Hilbrand én Verlinde aan tafel, maar dat viel reuze mee.
Het zag er dreigend uit met én Hilbrand én Verlinde aan tafel, maar dat viel reuze mee.

Net toen ik hoopte dat met ‘Jinek’ het circus van elkaar bewierokende tv-sterren eindelijk zou zijn opgedoekt, zag ik Sophie Hilbrand en Albert Verlinde aanschuiven bij Jeroen Pauw. Pffffft. Houdt het dan nóóit op met dat uitventen van elkaars collegiale waar? Maak ons wijzer over de wereld, in plaats van over de botox-shows van Hilbrand of de musicals van Verlinde!

Dieptepunt in de Hilversumse navelstaarderij was toen Daphne Bunskoek aan Eva Jinek kwam vertellen dat ze Jinek zou spelen in ‘De Fractie’. Het was een gesprek ván Jinek mét Jinek óver Jinek. En dat alles op een toon alsof het over Grexit ging. Geen enkele relativering of (zelf)spot.

En nu dus weer ‘Pauw’. Maar gelukkig, het liep anders dan gevreesd. Hilbrand en Verlinde mochten kort zichzelf aanprijzen (al zat er bij de laatste een lelijke adder onder het gras. Pauw begon onverwachts over de affaire Onno Hoes, en wat Verlinde daarvan als programmamaker had geleerd. Een beetje gemeen van Pauw, maar dat mag ik toch wel), en verder ging het over het asielvraagstuk.

Een prachtig debat, van dik een half uur, vol betrokkenheid en diepgang. Hoofdgast Alexander Pechtold vond dat we een voorbeeld moesten nemen aan Angela Merkel. Die, zo citeerde hij, had gezegd: “Duitsland is nu een land van hoop en kansen. Dat is wel eens anders geweest.” Zijn visie was humaan en realistisch tegelijk: “We kunnen noch de grenzen sluiten noch iedereen binnenlaten, maar we moeten wel fatsoenlijke, menswaardige opvang bieden.”Ook Hilbrand en Verlinde droegen een verstandig steentje bij. Zo zei de ‘RTL Boulevard’-presentator: “Hoe groot de politieke verschillen over asielzoekers ook lijken, als je met elkaar blijft doorpraten, kom je er altijd uit.”

Ademloos heb ik gekeken. Wat een seizoenstart van ‘Pauw’! Eindelijk weer een zinnig gesprek op de late avond. Zoals ook bij ‘RTL Late Night’. Humberto Tan, terug na twee maanden vakantie, ruimde veel tijd in voor de Angolese vluchtelingen Cláucio en Márcia die hier mogen blijven. Tan had Márcia aan de lijn die in snikken uitbarstte dat haar vader als enige wél terugmoest. Even later nóg een spannend telefoongesprek met Pieter Broertjes. De burgemeester van Hilversum had rapper Lil’ Kleine ‘verbannen’ wegens opruiing tegen de politie. Een verhitte conversatie werd het, vooral door toedoen van de rapper: “Verbannen werd je in de Middeleeuwen, Pietertje!” ‘Pietertje’, je kon even niet geloven dat je het goed verstond. En juist dát bracht je op het puntje van je stoel.

Matthijs van Nieuwkerk leek bij de herstart van ‘DWDD’ rustiger dan anders. Connie Palmen kon uitgebreid vertellen over haar nieuwe roman ‘Jij zegt het’, waarin ze het literaire liefdespaar Ted Hughes en Sylvia Plath opnieuw tot leven wekt. De verse tafeldame Antoinnette Scheulderman kwam goed beslagen ten ijs en onderbrak alleen als ze iets zinnigs had toe te voegen. 1,5 miljoen kijkers! Bij zo’n getal besef je weer hoe verkeerd het was om ‘DWDD’ van NPO 3 naar het toch al goed bekeken NPO 1 te verhuizen. Op NPO 3 was ‘DWDD’ het enige vaste anker, en mensen bleven dankzij Van Nieuwkerk ook nog wel eens doorkijken. Nú is NPO 3 één groot kijkcijferdrama. Zonder enige maatschappelijke relevantie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *