Vanaf heden ben ik pro-Eva Jinek

Ladingen kritiek op Eva Jinek, vooral van uitgerangeerde media-sterren
Ladingen kritiek op Eva Jinek, vooral van uitgerangeerde media-sterren.

Goed om te beseffen dat je als recensent soms anders naar programma’s kijkt dan niet-journalisten. Vond ik de gesprekken in ‘Jinek’- vanavond voorlopig voor het laatst op tv – soms te wijdlopig en de onderwerpen te dunnetjes, in mijn omgeving hoor ik juist dat het een verademing was dat Jinek haar gasten zo lang liet uitpraten. En ik kan me ook voorstellen dat veel kijkers het prettig vonden om tegen bedtijd eens Katja Schuurman te zien of Jennifer Hoffman in plaats van Ronald Plasterk of Theodor Holman.

De ene manier van beoordelen is niet beter dan de andere, het is alleen anders. Laat ik proberen even niet als journalist naar Eva Jinek te kijken, maar als bezitter van een kleurentelevisie. Dan zie ik een vrouw die, ondanks ladingen kritiek, met onverminderde vrolijkheid haar talkshow bleef aankondigen: “Vanavond bij mij op de bank!”Eentje die zich niet klein liet krijgen door alle gal die over haar werd gespuwd. Sterker, ze komt van de zomer gewoon terug. Dat is dapper van de KRO, want zelden werd een talkshowhost zó door het slijk gehaald als Eva Jinek.

Oké, ik heb haar ook bekritiseerd, maar, geloof ik, zonder stoten onder de gordel. Op de sociale media daarentegen is van Jinek gehakt gemaakt. Zo vertrouwde Tineke de Nooij (u weet wel, die mevrouw die lichtjaren terug ons behang verzuurde met haar paranormale oprispingen) haar Facebook-pagina toe dat ze Jinek ‘vreselijk’vond. “Meisje met die mooie benen zo verleidelijk over elkaar, zo ga je mensen toch niet interviewen? En met die ballpoint in je hand?”

Jaloezie? Zeker is dat over Jineks prachtbenen, haar ballpoint en, niet te vergeten, haar bank, meer is geschreven dan de vier evangelisten met elkaar optekenden over de kruisiging. Zo merkte Paul de Leeuw op: “Waar is die pen voor? Noteren wat fout ging of voor het bestellen van bitterballen?”Showbizz-kenner Guido den Aantrekker ontdekte: “Een redactionele Bic-pen.” En dan te bedenken dat Jinek toen nog maar één uitzending achter de rug had. In de tweede verdween de ballpoint al.

Maar gelukkig hadden we de bank nog. “Geen gezicht, die rij mensen op de lelijkste bank ever”, twitterde Wouke van Scherrenburg (ex-NOS). “Het ongemak straalt er vanaf”, vond de zeer snel uitgedoofde EO/Ikon-ster Mirjam Sterk.

Inhoudelijke kritiek was er eveneens bij bakken. En ook die klonk afgunstig.“Het gaat erom hoe leuk je eruitziet, terwijl je eerst met je poten in het bluswater moet hebben gestaan”, sprak uitgerangeerd RTL-eindredacteur, en nu saunameester in Soesterberg, Ton Lankreijer over de vrouw die in 2008 vanuit Washington de presidentsverkiezingen versloeg. “En”, fulmineerde hij verder in Veronica Magazine, “ze wordt journalistiek enorm overschat. Kijk hoe ze zich presenteert. Ze is heel erg van de glamour, van de bladen.”

Een andere man, Erik Noomen (recent vertrokken als Revu-baas), concludeerde op Radio 1 al na één aflevering dat Yvon Jaspers een betere interviewer was dan Eva Jinek. Zelfs Willibrord Frequin (toch al een kleine eeuw weg bij de tv) mengde zich in het debat. Geheel op de hem karakteristieke wijze riep hij in Panorama: “Blonde, geile stoot, maar een k*t-programma.”

En hoe ging Jinek om met die tsunami aan kritiek? Ze zweeg, of reageerde met zelfspot. Vanaf heden ben ik pro-Jinek.    

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *