Tv spint eigen soap rond Koningslied

De dag die je wist dat zou komen: Jan Slagter bij Jeroen Pauw over Koningslied.
De dag die je wist dat zou komen: Jan Slagter bij Jeroen Pauw over Koningslied.

Hoe zou het toch zijn met de kosten van het Koningslied? Henk Hagoort, baas van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), hult zich nog steeds in het diepste stilzwijgen over die 574.000 euro. En dat terwijl iedereen die er in Hilversum toe doet inmiddels zijn mondje heeft geroerd.

De NPO heeft van het begin af aan schimmig gedaan over het inhuldigingslied voor Willem-Alexander in 2013. Eerst zou het gaan om ‘slechts’ 150.000 euro. Dat bleek niet waar. De Telegraaf ontdekte afgelopen juli dat het Nationaal Comité Inhuldiging ook nog eens 400.000 euro had betaald. Pas na die publicatie gaf de NPO toe dat het inderdaad vier ton meer was. Weer later bleek het om nóg meer geld te gaan: 574.000 euro.

Heel Hilversum vraagt zich ondertussen verbijsterd af hoe zo’n eenvoudig liedje waaraan artiesten, componisten en vele anderen gratis meewerkten, een half miljoen kon kosten. Muziekproducer Eric van Tijn vermoedde eind juli op Radio 10 dat ‘iemand vreselijk zijn zakken heeft gevuld.’ “Iedereen deed het toch voor het goede doel? Studiokosten moet je wel betalen, maar die belopen niet meer dan tweeduizend euro. En daar bovenop komt hooguit nog een paar duizend euro voor catering of security.”

Op mediacourant.nl zijn meerdere reacties op een rijtje gezet. Zoals die van RTL-royalty-expert Marc van der Linden via Twitter: “Bij wie is die vijf ton beland? Niet bij de artiesten. Het is belastinggeld. Ik zou zeggen: politici, laat de onderste steen boven komen.” Er kwamen Kamervragen. D66 wil naadje van de kous weten, meldde ‘Hart van Nederland’ (SBS6). Aanleiding was niet de tweet van Van der Linden, maar een onthulling van de NOS. Nou ja, een bijna-onthulling…

De NOS had met de Wet Openbaarheid van Bestuur in de hand inzage afgedwongen in een overeenkomst tussen de NPO en het Nationaal Comité Inhuldiging. En concludeerde: “Radio 2 en ‘De wereld draait door’ zijn betaald voor de promotie van het Koningslied.”De twee media zouden ‘een gevoel van saamhorigheid moeten creëren tussen alle lagen van de bevolking, waarbij we in gezamenlijkheid onze droom voor ons land zouden overbrengen aan de toekomstige koning.’

“Klinkklare nonsens”, brieste vervolgens ‘DWDD’-chef Dieuwke Wynia. Radio 2 en ‘DWDD’ waren weliswaar in de begroting opgenomen, maar die programmakosten waren ‘om niet’geweest. Alleen had de NPO dat ‘om niet’ vanwege bedrijfsgevoeligheid weggelakt, waarop de NOS concludeerde dat er (grote) getallen hadden gestaan. Enfin, dikke mot tussen NPO en NOS. Met uiteindelijk een rectificatie van NOS-hoofdredacteur Marcel Gelauff op de website van zijn omroep.

Maar de soap ging door. Max-baas Jan Slagter beweerde een dag later doodleuk in ‘Pauw’ dat de Koningslied-tonnen toch echt naar Radio 2 waren gegaan. En zo weet de kijker twee jaar na de troonsbestijging nog altijd niets. Zelfs media-staatssecretaris Sander Dekker wacht nog steeds op een duidelijk antwoord. Als kijker vraag je je verwonderd af hoe lang de NPO, als hoeder van de openbaarheid, nog kan blijven zwijgen.

Hoe vaak zou de openingszin van het Koningslied Henk Hagoorts hersenen pijnigen: De dag die je wist dat zou komen? De dag namelijk dat de NPO-baas gespecificeerde cijfers zal moeten tonen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *