Thuis of thuisloos bij de AvroTros?

Plof, manlief glijdt van sofa. Thuis bij AvroTros!
Plof, manlief glijdt van sofa. Thuis bij AvroTros!

Een vrouw komt thuis van kantoor. Ze neemt plaats achter de piano en begint te spelen. Dan verschijnt een vriendin. So far, so good. Maar oh jee, wat nú?! Die vriendin gaat pontificaal met haar bibs op de toetsen zitten! Daarna de tekst: Thuis bij AvroTros. Ik pieker me al weken suf over de diepere gedachte achter dit reclamespotje.

Kijk, die pianiste kan ik nog thuisbrengen. Die past wel een beetje bij de Avro, onze nationale kunstomroep. Maar die andere dame, wat zou daar toch mee bedoeld zijn? Een verwijzing naar het volkse karakter van fusiepartner Tros? Iets in de zin van: piano spelen is leuk en aardig, maar als je net bent losgegaan in de polonaise van Frans Bauer heb je wel wat anders aan je hoofd, pardon, derrière? Zou dat het zijn?

De nieuwe fusie-omroep vertoont meer van die mysterieuze spotjes. Een man, zo te zien jurist, hangt zijn toga aan de kapstok. Dan zien we hem thuis en doet hij hetzelfde met zijn colbert. Hij gaat op de bank zitten naast zijn vrouw. Zij speelt gezellig met de hond, maar oei, wat gebeurt dáár? Onze togaloze jurist glijdt langzaam van de sofa af. Plof, daar zit hij al op de grond. Thuis bij AvroTros!

Mijn nieuwsgierigheid was nu onbedwingbaar. In de krochten van het internet vond ik het begin van een antwoord. Er hoort een liedje bij die reclame dat ik op tv nog niet heb gehoord. Het gaat zo: “Aan het eind van de dag, waar de rust op je wacht (…). Even tijd voor elkaar. Wat een heerlijk gevoel om weer thuis te zijn.” Dat is het dus: je hebt gewerkt en komt thuis. Heerlijk! En dan ook nog die zalige fusie-omroep erbij! AvroTros, waar zou ik zijn zonder U?

De eenvoud van de slogan deed me denken aan ‘Bij de Avro zit je goed’ uit de jaren zeventig. Het was in de periode dat Avro en Tros rivalen waren in plaats van gehuwden. Het was nog een heel gedoe geweest met die slogan, zo bleek mij toen ik me er voor de VPRO Gids in ‘mocht’ verdiepen. De Tros zou de slagzin eerder hebben bedacht dan de Avro, maar was vergeten hem wettelijk vast te leggen. En dat terwijl de kussentjes ‘Bij de Tros zit je goed’ al waren genaaid.  Welk een drama! Toen het  verhaal in 2005 in de gids verscheen, mailde de Avro dat het juist omgekeerd lag: de Tros had gejat, al die mooie kussentjes ten spijt. Enfin, u begrijpt dat ik me destijds discreet uit het kussengevecht heb teruggetrokken.

Toch heeft de Avro wel eens spotjes verzonnen die wat meer om het lijf hadden. ‘Voor een breder beeld’bijvoorbeeld (2006). Dan kon je nog prakkiseren: ben ik wel ruimdenkend genoeg op de Avro-schaal?  Of ‘Je komt elkaar tegen bij de Avro’ (1999). Daar zat iets in van ontmoeting, gedachtewisseling. Al pakte die slogan wel heel cynisch uit toen de Avro-directeuren ’s-Gravesande en Maréchal vechtend over straat gingen. Inderdaad, je komt elkaar tegen bij de Avro.

Het was de tijd dat de Avro afwilde van haar stempel ‘algemeen’. De omroep moest weer worden wat hij ten  diepste altijd was geweest: een vrijhaven voor onafhankelijk denkende geesten. In de nieuwe feelgood-campagne is van dat streven niets meer te merken. Het is een Trossige reclame, die als twee druppels water lijkt op de voormalige Tros-slogan: Samen thuis, samen Tros. Avro, waar zijt gij?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *