Niets mis met nieuws uit de eigen achtertuin

Jeroen Latijnhouwers proeft het bbq-weer in 'Hallo Nederland'.
Jeroen Latijnhouwers proeft het bbq-weer in ‘Hallo Nederland’.

Eerst had je alleen ‘Hart van Nederland’(SBS 6), toen kwam ‘Editie NL’(RTL 4), en sinds deze maand heeft ook de publieke omroep het regionale nieuws ontdekt: ‘Hallo Nederland’(Max). Nieuws uit eigen achtertuin, was het smalende etiket dat het ‘Hart’ twintig jaar geleden bij de start kreeg opgeplakt. Ten onrechte, want oprichter Jean Mentens keerde de gangbare Hilversumse mores radicaal om: niet de leefwereld van de redactie maar die van de kijker moest uitgangspunt zijn.

Een uniek concept. Immers, waar elders hoor je dat ‘tante Antje uit Alkmaar na een roofoverval alsnog is overleden’(vrijdag in‘Hart van Nederland’). De kijker wil vooral binnenlands nieuws, weet het ‘Hart’ c.s. Niet voor niets voeren de rubrieken alledrie de landsnaam in de titel. Maar daarmee houdt de overeenkomst niet op. De presentatie is losser, en er is ruimte voor een (poging tot) grap. “Als ik ga snotteren, stel ik me dus niet aan”, zei ‘Hallo Nederland’-presentator Jeroen Latijnhouwers na het nieuwtje dat verkoudheid bij mannen toch echt serieus is.

Ook in onderwerpkeuze lijken de programma’s op elkaar, ofschoon de invulling telkens wel weer anders is. Vrijdag, op de Dag van de Armoede, ging ‘Hallo Nederland’naar Groningen, waar de gemeente gratis fruit uitdeelde aan ‘arme’kinderen, terwijl ‘Hart van Nederland’naar de Voedselbank in Breda toog.

De Groningse wethouder kwam aan het woord en de Voedselbank-bazin. Regionale autoriteiten dus, geen kamerleden, geen ministers. Nou ja, Jetta Klijnsma liep in Breda rond, maar die maakte vooral indruk met een lofzang op lekkere groentesoep. Nieuws uit eigen moestuin, zogezegd. Ter plekke schudde ze 3,5 ton uit de mouw, zodat de Voedselbanken ‘hun mooie soepen’kunnen invriezen.

Cliënten wilden niet voor de camera. En dat was jammer, want dit soort nieuwsshows moet het vooral hebben van de gewone man. Waar grote broer het ‘Journaal’pas na de dood van Pim Fortuyn op zoek ging naar de stem des volks, doet het ‘Hart’dat al vanaf het prille begin. Zo ook ‘Editie NL’. Wat vindt u van het Boomerang-kaartje ‘God is goed’, was de vraag aan passanten op straat. De één zei: ‘niet mee eens’, de ander: ‘kan niet’.

De omstreden gratis kaart toont allerlei vormen van religieus geweld door de eeuwen heen, met een onthoofding door IS als meest opvallende misdaad. Daaromheen de tekst: God is goed. Ook ‘Hallo Nederland’ ging met de kaart op pad, en noteerde soortgelijke, gratuite reacties. In dit geval lijkt het belangrijker dat de vox populi wordt gehoord dan wat hij zegt.

Bij het ‘Journaal’nu geen stem des volks. Wel Boomerang-directeur Remco Duinkerken. Maar wat hij precies beoogt, is deze kijker nog steeds niet duidelijk. Is de tekst sarcastisch bedoeld (God is niet goed en verlokt ons tot misdaden) of meent Duinkerken het écht: God is inderdaad goed en keurt religieuze misdrijven af? Zo kun je drie items over hetzelfde onderwerp zien, zonder een cent wijzer te worden.

Maar terug naar de regionale nieuwsrubrieken, die ons dit dit weekend vooral verlekkerden met mooi bbq-weer. “Laten we er een fijne herfst-barbecue van maken”, jubelde Latijnhouwers. We zaten meteen weer helemaal in de eigen achtertuin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *