Mannenwereld

Een echte mannenwereld. Dat zie je meteen wanneer je de nieuwe centrale werkplaats van de RET binnenwandelt. Borden wijzen de weg naar testbank, draaistellenhal en spuitcabine.

Toch werken er ook vrouwen bij de RET, bijvoorbeeld als tram- of buschauffeur (18,6 procent). En twee jaar geleden bleek een kwart van de nieuwe, jonge metrobestuurders vrouw. In het boek dat bij de ingebruikname van de nieuwe werkplaats verscheen, komen enkele (leidinggevende)  medewerksters aan het woord.  Ze beschrijven van die typische mannengrappen  (,,lastige plekjes openlaten om je bus in te manoeuvreren”), maar voor de rest voelden ze zich al snel one of the guys

Wethouder Judith Bokhove, als GroenLinkser uiteraard per fiets, sprak bij de opening over de zachte kant van het OV-bedrijf. ,,De RET brengt je verder, niet alleen van A naar B, maar ook in het leven.”  Ze roemde de ‘sociale en duurzame keuze’ van de RET om het onderhoud van trams en metro’s niet uit te besteden, maar zelf te blijven doen in de nieuwe werkplaats.

RET-directeur Maurice Unck vertelde over de bijenkastjes die rond de nieuwbouw zullen verschijnen. Wat toch wel heel snoezig is in een wereld van spuitcabines en testbanken. En er komen in december 55 elektrische bussen, naast de 103 hybride voertuigen die zijn aangeschaft. Einddoel is om in 2030 geen schadelijke stoffen meer uit te stoten. ,,Weg met de diesel, op naar de elektriciteit”, jubelde Unck.

Ik vroeg met af: hoe moet de burger bevatten dat het ene bedrijf de diesel bestrijdt, terwijl het andere (de gemeente) de milieuzone voor personenauto’s nu alweer afschaft, zoals NRC pas meldde. Na harde onderhandelingen met de VVD moest GoenLinks die veer laten. ,,Tja”, reageert wethouder Arno Bonte aan de telefoon, ,,een bedrijf als de RET kan makkelijker besluiten nemen op lange termijn dan een gemeentebestuur, dat steeds compromissen moet sluiten. Maar voor het schrappen van de milieuzone hebben wij als GroenLinks wel een investering van 150 miljoen in energietransitie teruggekregen.”

Het doet, met een kleine parafrasering op wijlen Mark Hoogstad, toch een beetje denken aan een stad van twee snelheden:  de ‘harde’ politiek versus de ‘zachte’ RET.

Bijenkastjes rond de RET-nieuwbouw, dat is toch wel heel snoezig

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/17/twee-snelheden-a3650602

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *