Herhalen is soms zo gek nog niet

'Dokter Deen', in de herhaling nog altijd goed voor een kleine hallf miljoen kijkers.
‘Dokter Deen’, in de herhaling nog altijd goed voor een kleine hallf miljoen kijkers.

Een lezer uit Bergen op Zoom alarmeerde mij over de vele herhalingen op tv. Hij telde zondag 14 juni op een totale publieke zendtijd van 58 uur maar liefst 27,5 uur aan reprises. “Dat is 47,5 procent”, schreef deze Trouw-lezer. “En het had nog erger gekund, aangezien NPO 3 die avond acht uur (!) besteedde aan Pinkpop.”

Je komt er zomers inderdaad in om: herhalingen. Zaterdag konden we op NPO 1 oude afleveringen zien van achtereenvolgens ‘Ik vertrek’(Tros), ‘Dokter Deen’(Max) en ‘Heer & Meester’ (ook Max). Op NPO 2 een herhaling van een VPRO-docu over Het Loo en van een EO-drama over Vincent van Gogh. Nieuw was wel het dilemma van Tijs van den Brink: maagverkleining of niet? Gezellig op de zaterdagavond wanneer je juist je eigen maag zit te vergroten met chips en bier.

Maar goed, is het erg al die herhalingen? Hooguit een beetje lastig. Omdat gidsen en omroepen het zelden aankondigen, krijg je vaak pas halverwege in de gaten dat je het programma al eerder hebt gezien (en, in mijn geval, gerecenseerd). Het overkwam mij eervorige zaterdag met een mooie Max-docu over Hotel Des Indes. Na twintig minuten ging het mij dagen en gooide ik het roer resoluut om: het wordt Mart Smeets.

Dat zijn zo de ‘probleempjes’ van de tv-recensent, maar ik vermoed dat de gewone kijker er minder mee zit. Want de publieke omroep komt al jaren ook tijdens de zomer met verse programma’s, waardoor er toch altijd iets nieuws te beleven valt (ook fijn voor de beroepskijker trouwens). Zo lanceerde KRO-NCRV deze maand op NPO 3 de serie ‘4JIM’. Het is een mix tussen reality en drama over zes jonge vrienden die de hele zomer feesten, nadat een van hen is behandeld voor kanker.

Inhoudelijk stelt de soap weinig voor (party’s en festivals), en de dialogen zijn van een aandoenlijke leegte (‘Kut, zeg!’, ‘Ja, ik ben fucking kwaad’), maar aardig is wel de experimentele opzet: kijkers mogen via de app filmpjes insturen, die in de reeks terecht kunnen komen. Vooralsnog kijken er weinig mensen: minder dan 100.000. Is dat de reden waarom de eerste vier afleveringen van deze kersverse soap al zijn herhaald?

Zou zomaar kunnen, want achter de Hilversumse herhaallust schuilt beleid. Het komt niet (alleen) door vakantie of geldgebrek. Evenmin door te weinig creativiteit of een teveel aan zendtijd. Nee, ze doen het bewust, voor u en mij. En dat niet alleen zomers, maar het hele jaar door.

Ooit babbelde ik erover met de NOS, en daar kreeg ik te horen dat in de overvloed van het aanbod (via tv en internet) menige serie verzuipt, waardoor een rerun voor veel kijkers helemaal geen rerun is. Sommige reeksen zijn, vertelde de NOS mij toen, in de tweede ronde zelfs populairder dan in de eerste. Of ze vinden nieuwe fans (‘Keeping up appearances’). Of, voeg ik daaraan toe, trekken nog steeds bijna een half miljoen kijkers, zoals eergisteren ‘Dokter Deen’(was ruim 1,5 miljoen bij de première).

Iedereen herhaalt, van BBC tot ITV, zei destijds NOS-netmanager Joop Daalmeijer. Anders gezegd: Hilversum wil verantwoord omgaan met uw belastinggeld. Een duur drama tegenover voetbal verdient in die visie een tweede kans. Als dat echt het denken is, doet de tv met haar reprises veel goeds.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *