‘Familie Kruys’houdt je thuis

Linda als styliste Bette met haar broer Kirk in 'Familie Kruys'.
Linda als styliste Bette met haar broer Kirk in ‘Familie Kruys’.

Twee nieuwe familieseries tegelijk op televisie: ‘Famile Kruys’(RTL 4) en ‘Goedenavond dames en heren’(Max). In de eerste zien we mensen skypen en appen, in de tweede bellen ze met bakelieten telefoons en tikken ze op typemachines. Moderniteit versus nostalgie. Na twee afleveringen van beide reeksen kies ik voorlopig voor moderniteit.

En dat niet omdat het verleden – preciezer gezegd: de beginjaren van de tv in de jaren zestig – dramatisch niet interessant zou zijn. Nee, het zijn de verhaallijnen in dit muzikale drama die maar niet willen boeien. Een tv-directeur (Paul R. Kooij als Peter van Dijk) die zijn nichtje benoemt tot omroepster is wel een erg dunne rode draad. En dat diezelfde directeur een oud zang-duo – Benno (Huub Stapel) en Will (Loes Luca) – weer bij elkaar wil brengen, ach… Het spreekt weinig tot de verbeelding. Een beetje stoffig allemaal (en ik heb toch écht de Max-gerechtigde leeftijd!)

Onwillekeurig vergelijk je de nieuwe Max-serie met de eerste nostalgie-reeks van die omroep in 2012: ‘Moeder, ik wil bij de revue’, over een jongen die vecht om bij het toneel te komen. Qua dramatische spanning scheelde die strijd, zo blijkt, toch een flinke slok op een borrel met die van Eef van Dijk (Sophie Hoppener) om de omroepsters-stoel. Vooral ook omdat je met die jongen (Egbert Jan Weeber als Bob Somers) ‘iets’kreeg – hij was aandoenlijk en doortastend tegelijk, en duidelijk dé ster van de hele cast -, terwijl Eef je tot nu toe niet op het puntje van je stoel brengt, en het daarnaast maar niet helder wordt wie nu de hoofdrol speelt in het Max-drama. Is het Peter of Eef? Of misschien haar zus Ietje (Anna Raadsveld), die de omroepbaan voor Eefs neus heeft ‘weggekaapt’?

Wat wél goed is gelukt, is de styling. Auto’s, kleding, taalgebruik, alles klopt met begin jaren zestig. En het is grappig-realistisch om Eefs vader, kapper Anton (Kees Hulst), tot vervelens toe met de klanten te horen babbelen over het weer (‘nou, we treffen het wel, hè vandaag?’). Een laatste pluspuntje, voordat ik het over ‘Familie Kruys’ga hebben: de Max-serie beperkt zich gelukkig niet tot puur een dramatische registratie van die jaren. Er zit ook een lichte vorm van interpretatie en commentaar in: Eef loopt rebels rond in een minirok, en Melissa (Agnesz Hoekstra) en Joep (Bart Rijnink) zijn hippies avant la lettre.

Dan de Kruysjes. Ik moet er erg om lachen. De kracht van bedenkster en hoofdrolspeelster Linda de Mol (Bette), die ook in deze serie weer een gouden driehoek vormt met haar broer John als producent en Will Koopman als regisseur, is dat ze put uit eigen ervaringen in het sterren-circuit, en daar net een kleine ironische draai aan geeft. Zo ontstaat een reeks vol milde (zelf)spot, die dankzij wat van ‘AbFab’geleende trekjes (Bette: ‘Ik wil een neo-oriëntaalse hoek in mijn living’) niet alleen een tongue in cheek-achtig feelgood-drama is, maar tevens een satire op de tijdgeest (veel meer dan ‘Goedenavond’…). Als Bette’s homobroer Kirk (Rop Verheijen) panisch met zijn hand rondjes draait boven zijn buik om zijn manipura (‘de verbinding tussen het zelf en de wereld’) te deblokkeren, dan denk ik: waarom heb ik hier bijna 56 jaar op moeten wachten?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *