Een zee van kanjers, toppers en passies

Presentatrice Dyanne Beekman: expressie door woord en gebaar.
Presentatrice Dyanne Beekman: expressie door woord en gebaar.

Ze was ooit presentatrice van RTL-beauty-shows – vandaar dat ik haar niet kende – en maakt nu een turbulente come back bij ‘Baanbrekers’van AvroTros: Dyanne Beekman. Laten we eens goed naar haar kijken. “Het panel”, zegt ze, terwijl haar hand messcherp richting camera gaat, “geeft raad, maar uiteindelijk bepaalt de werkgever (hand omhoog, nulletje tussen duim en wijsvinger) welke kandidaat wordt aangenomen. Dus bij deze (hand dreigend naar panel) gráág advies.”

Dan zwenkt haar hand naar de schouder van een deelnemer, dan weer naar diens onderarm. Eén keer zelfs naar een kandidaten-buik. “Oei, ik voel een sixpack!” Ze lijkt rechtstreeks afkomstig van de Akademie voor Expressie door Woord en Gebaar. Misschien wel toepasselijk voor een dramatisch programma als ‘Baanbrekers’, waarin Beekman en Bas van Werven het liefst alle werklozen aan een baan willen helpen. Toch, als je het geluid uitzet, zou je niet weten waar je naar kijkt. Het zou een dating-show kunnen zijn, een woordspel of ‘Wie van de drie’voor het gevorderde Avro-lid.

Immers, we zien presentatoren, drie kandidaten, een panel en publiek. We mogen beleven hoe het presentatie-duo losjes de studiovloer betreedt. Een dansje? Toch het geluid maar even aan: ‘9 to 5’van Dolly Parton. Verrek, het is écht een dansje. ‘Baanbrekers’is vermoedelijk het áller televisie-achtigste televisie-programma ooit bedacht. Met bovendien volstrekt inwisselbaar taalgebruik.

De ‘kanjers’, ‘toppers’en ‘passies’ vliegen je om de oren. En Beekman besluit de uitzending niet met: Tot volgende keer. Nee ze zegt: “Ik zég tot volgende keer.”  Daarna een vette high five. Zou Max-toerist Erica Terpstra de inspiratiebron zijn van deze egalitaire hoogmis? Werkloze Paul vertelt dat zelfs het ‘uitdeuken van auto’s’ z’n passie is. “Maar ik ga ook graag naar musea”, voegt hij er haastig aan toe.

Zou hij een geschikte plaatwerker zijn? “Aan een kneusje heb ik niets”, waarschuwt garagehouder Martin. “Het moet wel iemand zijn die iets kan, zeg maar.” Het panel denkt met Martin mee. En wat voor een panel?! De ‘allerbeste boardroomconsulent van Nederland’, een ‘diehard arbeids- en organisatiepsychologe’en een ‘recrutement-specialiste met nononsense-aanpak’. Zij mogen zich buigen over de complexe vraag wie de beste plaatwerker is: Paul of zijn mede-kandidaten Martijn en Michiel.

Maar eerst wil panelvoorzitter Han (u weet wel, die uit de boardroom) Martin nog een vraag stellen. “Gaat het u nou om ervaring of om passie?”Martin: “Om ervaring én passie.” Diehard-psychologe Yolanda twijfelt: “Het zijn alledrie kanjers.”Han hakt de knoop door: “Wij kiezen voor Martijn.” En Sonja dan, het derde panellid? Hoeft zíj geen raad te geven? Wellicht houdt ze wijselijk haar mond, dacht deze kijker, omdat het zelfs voor een recrutement-specialiste met nononsense-aanpak een heidens karwei moet zijn om binnen een paar seconden de plaatwerker met de juiste passie te detecteren.

Bij de vacature keukenverkoper komt ze wél los. “Dorine is meeslepend creatief.” Beekman duwt meteen haar microfoon in Dorine’s gezicht. Om vervolgens zélf te gaan praten. “Oh, ik ruik de appeltaart al”, kirt ze. De microfoon bungelt voor Dorine’s neus. Werkeloos.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *