Een belediging van de kijkers

'Z Today', paradepaardje van het 'geheel vernieuwde' RTL Z.
‘Z Today’, paradepaardje van het ‘geheel vernieuwde’ RTL Z.

Er is nu een programma dat, schrik niet, 150 minuten duurt. Het heet ‘Z Today’ en is het paradepaardje van het ‘geheel vernieuwde’ RTL Z, dat zich sinds deze maand afficheert als platform voor de hoger opgeleide en ondernemende Nederlander. Is dat een interessant programma, dat ‘Z Today’? Nee, het is geen interessant programma, en ik ben niet de enige die dat vindt. Er schakelen slechts 27.000 kijkers op in, en na twee uur zijn daar nog 2000 van over.

Op zich is de opzet van ‘Z Today’ nog best aardig bedacht. In een ‘RTL Boulevard’-achtige setting lopen nieuws en opinie onbekommerd door elkaar. Niet alleen financieel-economisch nieuws, ofschoon dat wel dat de overhand heeft, maar ook de noodtoestand aan de Hongaarse grens en de wateroverlast in het VUmc. Probleem is alleen dat de onderwerpen zo flinterdun zijn. Op Prinsjesdag kwam beurscommentator Hans de Geus ons melden dat die vijf miljard lastenverlichting in het niet vallen bij wat we hebben betaald om de banken te redden. “Denk daar nog maar eens over na bij een flesje cola in het café.” Terwijl ik nog zat te piekeren over dat colaatje, bleek het item al beëindigd.

Er was wel een nieuwtje over die 1000 euro van Rutte. Die blijkt alleen te zijn weggelegd voor vermogenden. Maar die aardige rekensom sneeuwde geheel onder in de eindeloze carrousel van herhalingen. Dat is meteen ook de reden waarom ‘Z Today’ zo lang duurt: elk item wordt tot in den treure hervertoond. “Het failliete Imtech heeft voor 1,7 miljoen aan kunst hangen”, klinkt het rond de 91ste minuut. In de 93ste minuut: “Het failliete Imtech heeft voor 1,7 miljoen aan kunst hangen.” En in de 128ste minuut: “Het failliete Imtech heeft voor 1,7 miljoen aan kunst hangen.” ‘Z Today’ is een belediging van de kijker, en dan hebben we het nog niet eens over de voortdurende reclame voor allerlei andere RTL Z-shows. Zoals ‘Money Talks’ (‘Hans Wiegel zei al: de vermogensheffing is een jaloeziebelasting’). Of over die eeuwig terugkerende quizvraag: Wie heeft de hoedjesparade bedacht? Koningin Juliana, Erica Terpstra of Hedy d’Ancona?

‘Z Doc’ ging op Prinsjesdag over een Brit die een eigen bank wil oprichten (Bank on Dave) en de plaatselijke bloemiste al een krediet heeft verstrekt. Boeiend? 8000 kijkers. Natuurlijk, elke nieuwe zender moet z’n publiek vinden, maar het is de vraag of RTL Z dat met deze beroerde programmering, en dito marketing, gaat lukken. Het is een allegaartje: van gerestaureerde Maserati’s tot hoogleraren die ons uitleggen dat schizofrenie niet bestaat (‘Z Talks’).

En dan is er nog de dagelijkse talkshow ‘Van Liempt live’. Ik heb een beetje te doen met Paul van Liempt die ik ken als een vakbekwame Parool- en BNR-journalist: 2000 kijkers. Niettemin houdt hij dapper stand met zijn vragen over development, research, innovatie, duurzaamheid en het topsectorenbeleid. Van Liempt had ook een mooie primeur. Hij spoorde Jon Marten op, schilder van een doek dat eerst aan Karel Appel werd toegeschreven. Althans door Frits Sissing (‘Tussen kunst en kitsch’), die daarover bij ‘Pauw’ uitgebreid liep te geuren. Maar goed, die opwindende deconfiture valt in het niet bij de bedroevende herhaalrecepten die RTL Z ons verder voorschotelt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *