De EO is een heel erg rare omroep geworden

Sylvia Voogel overstuur nadat de EO haar ten onrechte had uitgemaakt voor racist.
Sylvia Voogel overstuur nadat de EO haar ten onrechte had uitgemaakt voor racist.

Geen omroep die zo dol is op sensatie en ophef als de Evangelische Omroep. ‘The Passion’ serveert het geloof commercieel uit als patat met pindasaus, ‘Zo zijn we niet getrouwd’ levert naïeve en laaggeletterde (v)echtparen over aan de ondeskundigheid van Bastiaan en Tooske Ragas , en ‘Hufterproef’ zet een goedbedoelende vrouw te kijk als racist.

Belangrijke rol in de EO-verloedering speelt Skyhigh Tv, een productiebedrijf opgericht door vier (oud-) EO’ers, dat onder meer de twee laatstgenoemde programma’s maakt. De nieuwste rel gaat over ‘Hufterproef’, een realityshow die acteurs aanzet tot schofterig gedrag, waarna een verborgen camera de reacties van omstanders registreert.

Op 3 juni kwam ‘Hufterproef’uit een kledingshop in Almere, waar de verkoper (een acteur) een winkelende moslima (actrice) onverbloemd discrimineerde (‘doe die hoofddoek eens af’, ‘kom je hier stelen?’, enz.) Een echte klant, Sylvia Voogel, viel de verkoper ogenschijnlijk bij. “Je hebt gelijk”, zei ze. Maar die bijval bleek het resultaat van een uiterst foute montage.

Dertien dagen lang probeerde Voogel (51) haar recht te halen bij de makers. Tevergeefs. Uiteindelijk verscheen ze deze week huilend in ‘RTL Boulevard’, waar ze vertelde: “Dat ik die winkelier gelijk gaf ging over heel iets anders: over strengere maatregelen tegen diefstal.” Op de sociale media was de vrouw inmiddels bedreigd en uitgemaakt voor ‘vuile hoer’. “Heel mijn leven staat op z’n kop”, zei ze. “Het is zo gemeen allemaal. Ik ben helemaal geen racist. Ik heb het juist voor die moslima opgenomen, en haar getroost.”

Maar dát zond de EO niet uit. Heeft Skyhigh Tv de beelden bewust gemanipuleerd? Zou zomaar kunnen. Waarom anders wilde noch de EO noch Skyhigh Tv reageren in ‘RTL Boulevard’? Presentator Albert Verlinde meldde: “Ik heb Skyhigh Tv gebeld en kreeg te horen: we geven geen commentaar, want dan moeten  we medewerkers gaan beschadigen.” Hij concludeerde: “Ze hebben het opzettelijk zo gemonteerd.”

Het heeft er alle schijn van. Immers, waarom laat je, als het een vergissing is, die vergissing twee weken lang voortduren op internet? Voogels zoon Marcel deed direct na uitzending zijn beklag bij de EO en Skyhigh Tv. Maar dat hielp niets. ‘RTL Boulevard’onthulde waarom. “We halen het van internet af als u de zaak verder laat rusten. Wilt u dat schriftelijk aan ons bevestigen?”, citeerde Verlinde uit een mail van de makers op 4 juni. Maar Voogel bleek niet van zins zich het zwijgen te laten opleggen. Ook niet nadat een dag later, 5 juni, de gewraakte EO-uitzending, compleet met de  gemanipuleerde beelden, werd herhaald.

Pas afgelopen dinsdag, 16 juni, haalde de EO de ‘montagefout’van internet. En weer een dag later kwam de EO ten slotte met verontschuldigingen. EO-directeur Arjan Lock zei op Radio 1: “Skyhigh Tv heeft de klacht niet serieus genomen. Het valt wel mee, zeiden ze. Maar dit is echt een grote fout. Deze mevrouw verdient onze welgemeende excuses.” Als programma blijft ‘Hufterproef’ echter gewoon gehandhaafd. Soms vraag je je af of de EO zelf wel hufterproof is.

Ik kijk alleen nog naar de EO vanwege Tijs van den Brink, die ik zeer waardeer. Voor de rest is het een heel erg rare omroep geworden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *