Dave Roelvink, kruisigt hem!

En toen lekte zogenaamd uit dat Dave Roelvink Barabbas was.
En toen lekte zogenaamd uit dat Dave Roelvink Barabbas was.

Ze hadden erop gehoopt hoor, de EO en de KRO. Het moest zogenaamd geheim blijven dat misdaadverdachte Dave Roelvink de rol van Barabbas zou spelen in ‘The Passion’. Nu wil ik veel geloven, maar dit toch niet. Het ‘per ongeluk uitlekken’van het nieuwtje – n.b. aan de vooravond van de uitzending! – past helemaal in de marketingstrategie van beide omroepen rond het tv-spektakel over Jezus.

Van het begin af aan is gemikt op mot. De atheïst Jim de Groot, zoon van Boudewijn, als Jezus! Heel Bekend Nederland stond op z’n kop. Henny Huisman: “Als je die rol wilt spelen, moet je wel een band met Jezus hebben.” Willibrord Frequin: “Als goed rooms-katholiek vind ik het ongepast, een grof schandaal, werkelijk een grote schande.” Een derde oud-KRO-veteraan, Hans van Willigenburg, was met zijn ‘beetje raar’ nog het mildst.

Oké, die rel was binnen. Later vergeleek ‘Passion’-verslaggeefster Brigdet Maasland in het AD het Paas-evangelie met een roddelverhaal à la haar eigen ‘Shownieuws’. 2-0! Je hoeft, denk ik, niet  per se gelovig te zijn om in het lijdensverhaal te acteren, maar om uitgerekend  ‘ongeloof’te gebruiken als p.r.-instrument voor een passiespel, is toch een beetje vreemd. Zo cynisch werkt het in de marketing: hoe meer ophef, hoe beter, maakt niet uit waarover.

Cynischer nog is de motivering van EO en KRO voor hun keuze van de van juwelendiefstal en heling verdachte Dave Roelvink. “Dave is iemand met een rafelig randje”, zegt een omroepwoordvoerder in Metro. “Juist door hém deze rol te geven, en de weerstand die dat oproept, wordt duidelijk hoe onrechtvaardig en oneerlijk het was dat Jezus werd veroordeeld in plaats van Barabbas.”

Als de Evangelische Omroep nu had gezegd: we hopen dat Dave door mee te doen Jezus in zijn hart krijgt, had ik gedacht: Akkoord, zo kennen we jullie weer. Maar dit antwoord! Het verraadt twee dingen. Ten eerste dat het ‘uitlekken’van het nieuwtje als geroepen kwam (het moest immers ‘weerstand’ teweeg brengen). Ten tweede dat de christelijke omroep de zanger al heeft veroordeeld nog voordat er een rechter aan te pas is gekomen: Dave Roelvink, kruisigt hem!

Hoe Roelvink, De Groot en al die anderen hun rollen hebben gespeeld, kan ik in deze recensie niet beschrijven, simpelweg omdat mijn deadline daarvoor te vroeg ligt. Wat ik wél weet is dat vooral de EO volop meedeint op de golven van de modieuze belevingscultuur: iets bestaat pas wanneer je het als kijker/deelnemer zélf hebt meegemaakt, of het nu gaat om het lot van vluchtelingen (‘Rot op naar je eigen land’) of het lijdensverhaal van Jezus.

En voor het promoten van die belevingscultuur zijn álle marketingtactieken geoorloofd. Dat daarbij grote concessies worden gedaan aan de eigen geloofwaardigheid, lijkt de Evangelische Omroep niet te deren. Vara-ster Erik Dijkstra, verteller tijdens de eerste ‘Passion’in 2011, sloot het tv-spektakel destijds af met: “Opstaan uit de dood, geloof je het zelf? Nee, we weten allemaal dat dit verhaal niet goed afloopt. Misschien niet een echt lekker einde, maar ja, wat wil je? We zijn per slot van rekening in focking Gouda.”

De volgende dag stonden EO en de Protestantse Kerk te juichen over de geweldige première van het Paasverhaal op tv.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *